Saturday, August 21, 2010

Hati pengarang jantung

assalamualaikum.

hah ,hal yang satu ini memang membingungkan saya dari dulu.bahasa melayu hati itu maksudnya dlm english liver. tapi direfer kepada heart ataupun jantung.hmmmmm.tapi saya rasa memang ada korelasinya kerana hati itu enjin utama jiwa kita.

bukan otak.

sebab otak hanya mampu memberi jawapan yang logik dan tak lebih dari itu.

maka di sini memang amat ternyata benarnya salah satu hadis Rasulallah s.a.w .
dalam badan kita ini ada seketul daging .jikalau baik ia,baiklah tubuh badan serta jiwa pemiliknya dan vice versa.dan seketul daging itu bernama hati.

hati yang bersih lambang ketenangan jiwa.
hati baik,jiwa pun baik.ceria je memanjang.takdenye stress nih.jadi takde sakit jantung.kan?kan?

di bulan ramadhan ini marilah kita sama2 membersihkan hati kita yang satu ini.(kalau takde hati(refer kepada both hati dan jantung)memang tak lama lah kita kat dunia ni.takde buah pinggang sebelah boleh hidup lagi insyaallah(minta dijauhkan).wallahualam.

sebenarnya tujuan saya tertulis bab hati ini sebab saya nak ingtkan jgn cepat buat buat keputusan melulu.kita kena sentiasa berbaik sangka dengan orang.puncanya saya tertidur tadi.sebelum itu,saya ada satu pemikiran yang kurang baik.atau erti kata lain salah sangka.jadi saya termimpi.hampir2 saya ingtkan mimpi tersebut betul.memang mau menangis saya.pemikiran saya yang awal tadi memang menyebabkan saya menyesal tak sudah dalam mimpi tersebut.usai saja saya terbangun ,saya bersyukur sebab ia hanya sebuah mimpi.mujur Allah ingatkan saya .

jangan terlampau cepat membuat prasangka terhadap orang lain.

dia maacam tu , dia macam ni.tak baik macam tuh.
aku macam ini,itu.kenapa dia buat itu ini.
ah,sibuklah dia ni.
dan etc.

kan nanti banyak salah faham yang berlaku.masalah yang tak ada pun boleh ada.nanti hati kita banyak titik -titik hitam.jadi ni salah satu langkah untuk bersihkan hati. :D

kadang2 saya pun terbuat jgk tapi kita harus sentiasa belajar dari kesilapan.
pelajaran ini tak akan diajar kat mana2 sekolah pun dkt dunia .kita kena belajar dengan pengalaman hidup sendiri.


ayuh,mari jaga hati.

p/s=salah faham itu memang merugikan manusia

No comments:

Post a Comment