Saturday, May 8, 2010

emak

hari ni status facebook penuh dengan post ucapan selamat hari ibu.sebab hari ini hari ibu.tapi abah saya ajar saya hari2 adalah hari ibu.hari-hari kita kena hargai ibu kita.saya panggil ibu saya mak.

****

bukan senang nak lahirkan dan besarkan 11 orang anak.
Sakitnya tak tertanggung.
tapi emak tempuhi semua itu.11 kali.


walaupun tak banyak yang saya ingat apatah lagi waktu belum mumaiyyiz tapi dulu kecik2,

mak selalu suapkan saya makan.lepas itu saya pergi lari main balik.lepas tuh datang balik.hahah
kalau saya demam,"noin ,mai makan ubat nih"
kadang-kadang abah selalu kerja lama-lama.jadi,saya selalu tidur dengan emak saya.
saya berebut dengan adik saya siapa nak tidur sebelah mak.
mak mandikan saya,sikat rambut,pakai bedak ,pakaikan baju cantik2.
sebab saya adik perempuan lepas 4 orang abang ,memang saya banyak baju cantik2.
tapi setiap kali pakai pun saya akan kotorkan lepas pergi main.ish2

waktu sekolah,tiap-tiap pagi mak siapkan saya bekal makanan.dari darjah satu sampai tingkatan 3.tingkatan 4 saya dah masuk asrama.mak tak pernah gagal bangun awal pagi untuk siapkan sarapan yang sedap :)

baju sekolah saya,baju raya saya semua emak yang jahit sendiri.lepas spm dulu saya belajar dengan mak nak buat baju kurung .baru saya tahu betapa susahnya.tapi mak buat selama 20 tahun. bukan setakat untuk saya seorang tapi untuk semua adik beradik yang lain . mak sikit pun tak mengeluh.

emak selalu dahulukan kami semua dalam segala hal.
emak tak ada barang kemasl macam emak2 orang lain.dulu saya tanya kenapa.mak cakap
"tak payahlah nak beli .baik simpan duit.nanti kalau nak beli buku sekolah senang"

....mak.....

mak,
terima kasih
sebab mengandungkan saya selama 9 bulan
melahirkan saya,
menyusukan saya ,
membesarkan saya sampai 20 tahun,
masakkan makanan yang sedap2,
jahitkan baju yg cantik2,
sabar dengan saya walaupun kadang2 saya degil,tak ikut cakap mak,
selalu semak kerja sekolah saya,
baca karangan saya,
tolong saya mintak izin daripada abah,
dengar saya cerita itu ini dekat telefon,
dengar masalah saya,
senyum dekat saya setiap kali saya balik sekolah,
dan
selalu doakan saya.

mak,terima kasih banyak-banyak.
tak ada satu pun benda dekat dunia ni yang boleh balas semua jasa mak.

mak,noin sayang mak.
...abah juga:D

1 comment: