Thursday, April 22, 2010

My father

semalam hari lahir ayah saya.He is so happy to receive my call.
"kalau noin ada kat rumah mesti buat kek.orang lain siapa pun tak ingat,hah tapi kak riza kata dia nak buat kek esok"
dalam keluarga saya menyambut hari lahir bukanlah satu budaya.saya yang membudayakannya.kalau saya ada di rumah memang saya buatkan kek untuk abah.
tahun nih abah saya dah bertambah umur .
"siapa cakap abah tua ?muda lagi ni hah "
abah dah 63 tahun.tapi abah sentiasa ceria .
saya selalu takut abah akan pergi meniggalkan saya .tapi sebelum saya terbang jauh datang sini abah pesan kat saya
"kalau abah mati jangan teriak.jangan duk kalut2 nak balik.nanti kat akhirat boleh jumpa balik.toksah sedih2.pastu nanti abah boleh panggil noin oo noin"

abah ,masih lagi bisa berbuat gurau.

sudah 20 tahun abah besarkan saya.
abah azankan di telinga saya masa saya dilahirkan.
abah kerja kuat untuk cari rezeki .nak besarkan kakak,abang,saya dan adik2 sampai abah pernah accident .tulang tibia abah retak.doktor letak besi dalam kaki abah untuk sokongan.waktu itu aku masih hingusan.
"mak ,kenapa abah pakai tongkat?"
kadang2 aku teman mak pergi hospital.
di rumah abah terbaring berbulan2 sebelum sihat.

dulu mak kata abah garang.tapi bila lahir saya dan adik2 abah dah tak berapa garang.abang dan kakak saya selalu tak puas hati sebab saya dan adik2 jarang kena marah.tapi kadang2 abah marah juga dengan saya .
sebab kalau abah suruh saya buat kerja saya selalu nak lari dan buat muka masam.
abah sangat berdisiplin kat rumah.
abah marah kalau saya tidur pagi.abah suruh sapu sampah.
abah marah kalau saya selalu tengok tv.abah suruh baca buku.
abah marah kalau saya beli keropok.sebab abah kata nanti tuh benda merapu.membazir duit.
saya marahkan abah saya .tapi
waktu saya menangis kena buli dengan abang dan kakak saya,abah selalu pujuk saya.
abah tak pernah tak datang tengok saya naik pentas ambil hadiah.
kalau saya tertinggal bekal makanan waktu rehat abah hantarkan.
abah selalu tahu apa yang terbaik untuk saya.kalau orang lain rapat dengan mak mereka saya rapat dengan abah saya.
kadang2 saya even rasa abah boleh dengar saya pikir apa.
abah memang cakap exactly seperti yang saya fikir.

abah saya bukan orang kaya.abah saya tak dapat nk beri kehidupan yang mewah.
tapi abah bagai didikan yang sempurna.abah didik saya dengan agama,dengan disiplin.
saya bersyukur Allah bagi abah sebagai seorang ayah kepada saya.juga mak yang mengandungkan saya ,melahirkan saya dengan susah payah ,menyusukan saya dan membesarkan saya sampai sekarang :D
kalau bukan sebab mereka,saya tak tahu siapa saya pada hari ini.

Happy birthday abah.


"Ya Allah Ya Tuhanku, cucurilah rahmat dan kasihilah kepada kedua ibu bapaku seperti mereka mengasihi dan menyayangiku sewaktu aku kecil"
Ameen.

2 comments: