Saturday, April 10, 2010

The two story

cerita pertama

hanya sebagai rekod terhadap apa yang saya dengar semalam.sementara saya masih ingat.
we are bound to forget don't we?
saya cuma ingin sekali berkongsi dan membuat catatan terhadap tazkirah yang saya dengar semlam daripada saudara tuan mohd ridhwan(or due')-minta maaflahlah kalau silap eja nama beliau ye....

::kitaran bodoh
tanpa kita sedari ramai di antara kita telah termasuk dalam kitaran bodoh .apa yang dikatakan kitaran bodoh ini?

Kes 1.
J( bukan nama sebenar) seorang yang berjaya .setiap hari dia bangun pagi pergi kerja malam balik tidur esok pergi kerja balik.dia kerja kuat2 sebab dia nak simpan duit beli kereta agar dia senang pergi kerja.bila dah dapat kereta dia bercita-cita nak beli rumah besar2 supaya nanti dia dapat rehat dengan selesa dan pergi kerja dengan baik.lepas dah beli rumah dia kerja kuat lagi sebab dia nak simpan duit nanti dah pencen duit banyak.senang.dia kerja,kerja dan kerja.

Kes 2.
pak m seorang nelayan.tangkapan dia cukup sekadar untuk sedikit wang jualan dan juadah untuk keluarga dia.dia keluar ke laut 3 jam sehari.lepas pulang dia gembira kerana dapat menghabiskan masa untuk keluarga dan melihat anak2nya bermain.suatu hari pak b memberi cadangan supaya mereka ke laut lebih lama agar dapat tangkapan yang lebih.kemudian duit yang lebih.lepas itu boleh beli bot baru .dapat pergi lebih jauh dan boleh dapat banyak ikan dan duit lagi.bila duit dah makin banyak boleh upah orang dan dapat bersenang lenang di rumah.tapi pak m tak mahu .katanya buat apa nak korbankan kebahagiaan yang dia ada untuk kejar kebahagiaan dan keselesaan yang belum tentu dia dapat

kes 3
seorang ayah seperti kes 1 mewariskan atau berpesan kepada anaknya supaya melakukan hal yang sama.

ada 3 jenis kitaran bodoh seperti yang di atas.
pertama=seperti encik J yang hidupnya hanya untuk kerja
kedua =seperti pak m yang cepat berpuas hati dengan kesenangan yang ada dan pak b yang terlampau berangan besar tapi tak membawa sebarang sumbangan kepada masyarakat .
ketiga=orang yang mewariskan kitaran bodoh kepada orang lain.

fikir2 lah di mana kita dan selamatkanlah diri dari kitaran bodoh ini.
renung2kan kembali untuk apa kehidupan kita ini :D


ok..................................................................



cerita kedua
hari nih saya main basketball.dah lama benar rasanya x main.rasa macam malas pun ada .tapi disebabkan betapa semangatnya ahli2 group saya,saya terfikir sekurang-kurangnya kalau saya malas untuk main ,mainlah untuk kawan2 saya yang lain.
saya berbangga saya dapat berbuat sedemikian rupa hahaha.

you are all my first sports team nabby,murni,didie,nada,jo,nabilah huda :)
and i am very happy enough to play with all of you guys.
congratulations semua untuk volley,futsal,basket !!!

seingat saya, saya main sukan2 yang berteam nih masa dekat tadika.bawak bola ping pong dalam sudu .oh dan juga main puppet.saya jadi arnab.lepas tuh seingat saya saya tak pernah nak masuk2 match basket.ada je excuse yang saya berjaya buat.waktu lepas upsr dulu saya ckp saya x nak main sebab saya nak baca novel,nak belajar main alat apa entah x ingat nama,puasa,x sihat,tolong cikgu haha.

waktu kat lower form saya masuk pbsm (kononnya).jadi x payah main
upper form ,saya ponteng practice sebab saya tak suka nak panjat tangga bukit yang kalau start dgn kaki kanan ,kita keep guna kaki kanan untuk each step.jadi saya berjaya untuk tak dipilih.
saya pun tak tahu kenapa saya selalu avoid.
i'm not doing it purposely tapi outline yang saya buat memang sangat kebetulan.
agaknya saya tak berapa reti main and takut kalah kowt...haha
tapi rupanya bukan saya tak reti main sangat(tima kasih pak syed-cikgu pj yang ajar saya main basket).
alasan je suma tuh.hahaha....

and saya terluka dekat lutut masa main tadi .terkenang pula masa kecik 2 dulu kita semua selalu jatuh and luka dekat lutut kan?.lepas tuh mak marah2 sebab sambil letak ubat.kita pula terjerit2 "mak,sakit..sakit"
oh rindunya ....


p/s=peringatan mcq hari jumaat nih.

No comments:

Post a Comment